Thursday, December 2, 2010

ada je yang nak malang....

huh...malang betol aku petang ni tadi...dah la penat, duit lagi melayang..huhuhu..ni semua gara-gara kecuaian...nak tau apa yang berlaku? tayar kereta aku masuk longkang...xboleh kuar pulak tu...memang @#@! betol la..

macam ni citernye, jalan yang aku lalu tu sempit..memang boleh celus sebijik kete je..tepi jalan tu pulak semak samun..sampai je aku kat lorong kecik tu, tiba-tiba ada sebuah pajero yang besar ni nak berselisih dengan aku..aku ni dengan bermurah hati bagi la jalan kat MURANO yang tak tau sikit pon nak slow-kan kete dia yang bapak besar lagi mewah tu..aku ni cuba la makin rapat ke tepi sebab aku tengik dia menuju laju ke arah kereta aku..tak perasan siapa pemandunya pon..

Dan pada masa yang sama aku tak tau yang semak samun tu rupa-rupanya perangkap! dibawah daun rumput hijau menyubur tu ada longkang sedalam 1 kaki dalam! ..dalam tu..memang tenggelam baik punya tanyar kete aku tadi bila aku lalu kat atas rumput tepi tu...huhu..apa lagi, tejerlus la..terkejut aku..panik giler time tu...jenuh la aku dengan adik aku nak kuarkan tayar tu tapi usaha kami sia-sia sebab longkang tu agak dalam dan sempit..so tayar memang tak boleh gerak seinci pon..  =(

ramai je orang lalu lalang kat jalan tu tapi semua pakat tengok je..ada mungkin bersimpati tapi masih tak de yang nak berhenti bertanya..tak pe lah, tak de rezeki...tapi yang paling aku terasa, bila seorang lelaki MELAYU ni boleh memperlahankan motor dia sambil jelas tersenyum sinis tengok aku dengan adik aku yang dah cuak time tu..mungkin sangat lawak pada dia~hurm... maybe lawak sebab longkang tu dah jelas after my car masuk tapi tadi?? dan mungkin kalau dia nampak nissan murano yang laju lagi besar tu, maybe dia rasa kurang lawak..atau mungkin gelakkan orang dalam kesusahan tu nikmat rasanya...

lepas tu bertambah malang lagi..lepas stuck kat situ lebih 20 minit tanpa sebarang bantuan dihulurkan..aku last-last decide nak call lori on tow tu ntuk tari kereta aku tiba-tiba phone pulak kong! memang syial..huhuhu...tapi, entah tiba-tiba ada sorang uncle INDIA ni dengan baik hatinya berhenti memberi bantuan..biar pon agak berumur dan TAK semuda lelaki MELAYU yang tersenyum tadi, dia sanggup singgah sekejap bertanya apa yang dah jadi..dia cadangkan aku dengan dia cuba angkat depan kereta tu dan adik aku main stereng...las-last gagal jugak...

Nak dijadikan rezeki, ada la sebuah cengkadak/beck-ho lalu kat jalan tu..tanpa ditahan, pemandunya seorang CINA terus berhenti memberi bantuan dengan segera..dia nak tarik kete aku dengan beck-ho dia guna rantai besar...akhirnya berjaya sebab beck-ho tu memang kuat la kan...tapi  pulaknye rantai pulak putus! tapi kete dah berjaya naik jalan balik..fuhh! so kena la ganti rantai tadi yang dah terputus..takkan orang dah tolong kita nak buat kering je kan..rantai tu pon agak panjang dan tebal..bukan tarik biasa tapi tarik kete tersekat, memang putus la..aku tanya nak bagi berapa dia kata ikut aku lah..hurm~mana aku tau harga benda tu. last-last dia mintak 30ringgit kalau bole, aku pon malas la nak tawar dah..letih sangat..tak pe lah, aku bayar je sebab aku tau tantai tu kalau nak beli pon mau lebih dari 30ringgit...memang tebal dan panjang..so aku bayar harga 2nd hand je la kiranya...huhu..melayang duit aku...

tapi uncle INDIA yang tolong aku tadi tu dah hilang time aku discuss dengan driver beck-ho tadi..kalau tak bole la belanja minum ke..nak tunjuk betapa aku sangat-sangat menghargai pertolongan dia bukan apa, letih dia cuba nak alihkan kete tu..dah tu, kotor pulak baju dia sebab kat sini hujan renyai..so tanah lembik dab berlecak..hurm..malas nak tulis lagi..tak ada mood..ni pon sebab masih lagi rasa menyesal kuar dalam hujan-hujan petang tadi...harapnya mood ok balik..insyaAllah..

p/s: Aku selalu support bangsa aku.. (g kedai runcit Melayu, klinik Melayu, penjual ikan Melayu.. dll yang Melayu)..tapi kadang-kadang Tuhan mungkin nak tunjuk yang ada dari kalangan bangsa lain yang sudi menolong aku dalam kesusahan dan sesetengah bangsaku sendiri hanya melihat dan tesenyum sinis je..bukan nak menghina Melayu, malah aku bangga jadi orang Melayu dan memang ramai lagi org Melayu yang baik di luar sana..tapi kejap tadi itulah realitinya...  =(

1 comment:

  1. oh ari tu ade bc, lupa nak reply! haha :p
    erm. tu la. sumtimes mmg gni kan?
    redha je la bro afiq.

    ReplyDelete