Thursday, December 2, 2010

my favourite ever ! ! !

Aku ni suka makan seafood tapi aku ada sinus..abis la menderita kulit, hidung dan mata aku tiap kali aku tibai makanan laut dalam kuantiti yang banyak..contohnya macam semalam..aku tak dapat menahan nafsu makan aku yang berhantu ni..geram aku tengok ketam-ketam bunga besar-besar kat tesco tu..yang tak masak lagi pon aku geram giler tengok..segar bugar! kalau dah masak lagi r...so sebab geram punya pasal, aku pon rembat la 2kg ketam tu..ingat nak masak my favourite cuisine la which is KETAM CILI aphyx style...siap berapi bila makan..haha..

OK, dont waste more time, mari kita tengok bahan-bahannya:



>gambar ni aku guna handphone cam je..malas nak tunggu 30min lagi...haha..sampai masuk laptop aku dalam tu..ye lah, nak brFB dan brBLOG kat dapur..hehehe~

bahan utama:
-ketam 2kg  (cadangan je..nk 10kg pon bole..sekor pon xpe!)

bahan goreng:
-2 sudu besar serbuk kunyit  (ikut suka pon bole)
-1/2 sudu besar garam  (nak letak sesenduk pon xpe,tapi MASIN lerr)
-3 biji cili padi (tak bubuh pon ok!, nak bubuh seKG pn ok!)
-nak tambah rempah-rempah pon bole..kalau nak goreng rempah..

bahan untuk sos cili:
-2 ulas bawang kecil
-1 biji bawang merah besar
-1 biji bawang bombay
-4 ulas bawang putih
-segenggam cili kering (xtau exactly quantity, ikut suka pon bole)
-2 sudu besar sos tiram
-3 sudu besar sos tomato (sos cili ok!)
-sebatang serai (diketuk!)
-1 cm halia
-sebiji tomato dipotong 4
- cili hijau (buat berkat..)
-gula dan garam secukuuuuup rasa! hehe..

langka-langkah:

1) lumur ketam dengan serbuk kunyit, garam dan cili padi yang dipotong sehingga rata..kemudian goreng dalam minyak panas dan banyak..(deep fry)

2) Bled bawang kecil, bawang merah besar, halia dan cili kering yang telah dicelur sehingga lumat.

3) Panaskan minyak sedikit, tumis bahan yang di blend tadi sehingga naik bau..masukkan bawang bombang dipotong 4 serta serai dan tomato.

4) Masukkan sos tiram, sos tomato/cili, gula dan garam secukupnya..

5) Tambahkan air sedikit dan letak sekeping asam keping (tak letak nak pon xpe)

bila dah masak, tuangkan sos cili atas ketam goreng tadi..walla!!!!! aku lapar balik dah...xsuka la tulis tentang makanan sedap gini..ok, nak pegi makan balik...

p/s: selamat mencuba!..kalau aku datang rumah korang, masak la benda ni ye..hehe..(muka x malu)

No comments:

Post a Comment