Saturday, December 10, 2011

PRACTICUM !!!!!

sebelum practicum...




"Arrrghhh..napelah kena buat benda ngarut nih.."

"weh...takut arr nak gi sekolah tuh..tak leh ke tak gi?? "

"macam na la nk buat 3 lesson plans dalam sehari?? bole ker???"

"nape dapat skolah ni" "nape dapat kelas ni??" nape la bla bla bla.....


semasa practicum...

"nape lah budak-budak ni malas sangat??"

"malasnya nak masuk kelas..bukan dorang nak belajar pon.."

"arrrghhhh!!! tolong 100X...lecturer nak datang!!!"

"tak sabar nak abis..."  "cepat la masa ni..." "lambatnya weekend/cuti ni.."


selepas practicum...

"manalah budak-budak ni? tak kan tak on9 kot..tak de pon..hurmm.."

"Saha...wat pe cuti??"  "Azan, lama tak on9?"    "Hafizuddin budak nakal LoL!!!"

"rindunyer kat students..hurmmmm..."


hahaha...yup! saya mengaku, saya rindu mereka..sangat rindu ye..kadang-kadang saya rasa sedih sebab saya tak dapat lagi jumpa dorang..(bole je tapi ada ke masa yg sesuai??)...

Ini pengalaman saya..ada jugak yang jadi demotivated sampai sudah..haha..ada yang dari awal sampai habis positive je..tapi most of my friends jadi macam situasi kat atas ni la..haha..biasa la kan..masa depan mata, tak rasa apa-apa..tapi bila dah kenal, dah sayang, dah rapat then berpisah, mesti lah rindu...hehe..

Actually, practicum ni susah nak describe..kalau nak kata best pon, I still remember the day that I was very upset with my students behavior..kalau nak kata tak best pon, I still rememer the moment that we laughed together in the class...jadi, ia macam mixed feelings..

Tapi ini lah adat menjadi seorang guru..ada masa kita down, ada masa kita happy..ada masa kita meroyan..ada masa kita sakan..dan sebagainya..sebab apa?? sebab kita bekerja dengan orang atau pon manusia..mereka bukan mesin..bukan kertas..jadi mereka tak fix..

Kerenah dan telatah murid-murid umpama asam garam ang menyedapkan kehidupan seseorang guru..walaupon kadang-kadang kita rasa kecewa, akan ada masanya Allah imbangkan perasaan itu dengan rasa gembira di kemudian hari dengan syarat apa yang kita buat tak kira mengajar atau pon apa sahaja di sekolah tersebut adalah ikhlas..InsyaAllah..

kalau ada kesempatan, saya akan share sikit  pengalaman-pangalaman yang lain nanti..salam

3 comments: