Tuesday, November 30, 2010

gitu lah..tak serik-serik, 'si kerapu sweet sour' ...

confuse? haa..atas tu ada 2 tajuk la...hurm..aku buat lagi..tak pernah serik-serik aku ni..ingat hari ni nak duduk rumah dengan spending time with my lovely garden, my cute fishes and blogging..tapi tak de maknanya sebab pukul 9 tadi after breakfast, aku tetiba rasa nak pegi berjalan lagi..kebetulan pulak mak aku nak pegi beli barang, so apa lagi, start enjin, press minyak dan vRooooom! hahaha..

hari ni aku pegi ipoh jalan-jalan beli barang..tapi bukan shopping..duit xdok..window shopping aje..mak aku pon dah dapat barang yang dicari so kami pon pulang ke rumah terus..malas nak duduk lama-lama kat sana..ni baru je sampai..ok la malas nak 'gebang' lebih sebab aku pon tak nak citer  sangat apa yang aku buat pagi tadi kat Ipoh..so lets go the main thing now..like I said before, I want to give the recipe that I cooked yesterday for my family..resepi ni biasa je tapi pada aku yang baru nak menceburkan diri dalam arena masakan ni kira special la..jangan gelak ok! hahaha~

KERAPU SWEET SOUR aphyx's style...tu la menatang nye..ok, stop laughing! erm..slain kerapu, aku masak sekali SIAKAP sebab ayah aku gemar ikan ni..kuah sama, ikan je lain..so kira aku masak kuah sweet sour la..ada paham? hehehe... ok lets we view the ingredients..



(ya ampon! 30 minit nk upload gambar nih..aku beli yang real pon kejap je..huhuhu)

so, dah nampak bahan-bahan di atas..isi ikan kerapu, ikan siakap yang dilumur kunyit dan bahan-bahan untuk kuah sweet sour tuh..

6 ulas bawang merah dihiris halus
4 ulas bawang putih dihiris halus
cili hijau dan merah dipotong serong
halia 1 cm dipotong halus
1 serai dimayang
tomato dibelah ikut suka..haha
sos cili dan sos tomato
sedikit tepung jagung
isi nenas dalam tin bagi yang malas nak potong nenas..yeah!
daun bawang dan sup utk tabur sana sini..xde pon ok..
daun salad untuk hias..xde lagi bagus, xsemak..hoho

-boleh gak nak tambah carrot ke, timun ke, bawang beso ke..jangan tambah coke sudah..nanti 'high'~haha..

goreng ikan(tambah tepung bole, kunyit saja pon boleh) ..tumiskan bawang, halia, serai, cili sume-sume tuh..pastu masuk 3 sudu sos tomato, 2 sudu sos cili, secawan kecik air dan sikit tepung jagung..kalau rasa nak masam tambah sos tomato lagi..then lastly, garam, gula seta sedikit tepung jagung untuk pekatkan kuah, tambahkan isi nenas/carrot/dll...dah masak, tuang atas ikan tadi..dah siap..simple kan..

p/s: aku tak ikut sangat resepi, aku main buat je..pastu nanti adjust la ikut selera kita..nak pedas taruk cili, nak masam taruk cuka..contohnye kan..haha..

No comments:

Post a Comment